Karta innowacji pedagogicznej
- Tytuł innowacji: „Godzina z książką
- Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Agnieszka Miłek, Renata Natkaniec, Monika Grudzień
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji: nauczyciele języka polskiego i nauczyciel bibliotekarz.
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: ok. 120
- Termin realizacji innowacji: od października 2019 roku do maja 2020 roku, ale przewiduje się możliwość kontynuacji w kolejnym roku szkolnym.
- Rodzaj innowacji:
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
7. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- tak
- nie
- nie dotyczy
8. Opis zasad innowacji:
Założeniem innowacji jest rozbudzenie motywacji do czytania; poznanie konkretnych książek; rozwijanie aktywności i ciekawości związanej ze światem książki; rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie; wspomaganie rozwoju emocjonalnego uczniów.
Uczniowie wybranych klas raz w miesiącu uczestniczą w lekcji języka polskiego poświęconej literaturze, książkom i pisarzom. Lekcje najczęściej odbywają się w bibliotece szkolnej. Każda klasa wcześniej wybiera temat zajęć i kilku uczniów przygotowuje krótką ok. 5-7 minutową wypowiedź na wybrany temat. Po zaprezentowaniu się na forum klasy nauczyciele moderują dyskusję, zadają pytania dodatkowe i oceniają wypowiedź. Rolą nauczyciela jest także wprowadzenie w tematykę zajęć oraz wspólne podsumowanie lekcji.
Przykładowe tematy lekcji:
Książki, które czytali nasi rodzice.
Poza horyzont – książki podróżnicze.
Moja ulubiona książka z dzieciństwa.
Zabawne cytaty z książek.
Książka jako recepta na trudne przyjaźnie.
Cele:
Cel główny: PROMOCJA LITERATURY I CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW
Cele szczegółowe:
- integracja zespołu klasowego;
- rozwijanie zainteresowań literackich i czytelniczych wśród uczniów;
- rozwijanie wyobraźni uczniów;
- korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i Miejsko – Gminnej Biblioteki Publicznej;
- kształtowanie pozytywnych postaw i wzorców wśród uczniów, prezentowanych w wybranych tekstach literackich;
- stwarzanie okazji do czytania i słuchania ze zrozumieniem;
- zwracanie uwagi na poprawne posługiwanie się językiem polskim;
- zachęcanie uczniów do wypowiedzi na forum klasy.
Odbiorcy: uczniowie wybranych klas 5, 6 i 7 szkoły podstawowej.
Metody pracy:
- pogadanka;
- opowiadanie;
- dyskusja dydaktyczna;
- wypowiedź na forum klasy.
Formy pracy:
- indywidualna;
- grupowa.
Przewidywane efekty:
- uczniowie częściej korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej;
- pogłębiają zainteresowania literackie;
- potrafią nazywać swoje emocje;
- lepiej rozumieją siebie, innych i świat;
- sprawniej mówią;
- wzbogacają swoje słownictwo;
- potrafią kulturalnie dyskutować;
- czują się pewnie podczas wystąpień publicznych.
Sposób ewaluacji:
- Obserwacja zachowań i aktywności uczniów na lekcjach języka polskiego.
- Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez udział w zajęciach i ich podsumowanie.