Karta innowacji pedagogicznej 

  1. Tytuł innowacji: „Godzina z książką
  2. Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Agnieszka Miłek, Renata Natkaniec, Monika Grudzień
  3. Osoby zaangażowane w realizację innowacji: nauczyciele języka polskiego i nauczyciel bibliotekarz.
  4. Liczba uczniów biorących udział w innowacji: ok. 120
  5. Termin realizacji innowacji: od października 2019 roku do maja 2020 roku, ale przewiduje się możliwość kontynuacji w kolejnym roku szkolnym.
  6. Rodzaj innowacji:
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna

      7. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań

  • tak
  • nie
  • nie dotyczy

    8. Opis zasad innowacji: 

Założeniem innowacji jest rozbudzenie motywacji do czytania; poznanie konkretnych  książek; rozwijanie aktywności i ciekawości związanej ze światem książki; rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie; wspomaganie rozwoju emocjonalnego uczniów.

Uczniowie wybranych klas raz w miesiącu uczestniczą w lekcji języka polskiego poświęconej literaturze, książkom i pisarzom. Lekcje najczęściej odbywają się w bibliotece szkolnej. Każda klasa wcześniej wybiera temat zajęć i  kilku uczniów przygotowuje krótką ok. 5-7 minutową wypowiedź na wybrany temat. Po zaprezentowaniu się na forum klasy nauczyciele moderują dyskusję, zadają pytania dodatkowe i oceniają wypowiedź. Rolą nauczyciela jest także wprowadzenie w tematykę zajęć oraz wspólne podsumowanie lekcji.

 

Przykładowe tematy lekcji:

Książki, które czytali nasi rodzice.

Poza horyzont – książki podróżnicze.

Moja ulubiona książka z dzieciństwa.

Zabawne cytaty z książek.

Książka jako recepta na trudne przyjaźnie.

Cele:

Cel główny: PROMOCJA LITERATURY I CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW

Cele szczegółowe:

  • integracja zespołu klasowego;
  • rozwijanie zainteresowań literackich i czytelniczych wśród uczniów;
  • rozwijanie wyobraźni uczniów;
  • korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i Miejsko – Gminnej Biblioteki Publicznej;
  • kształtowanie pozytywnych postaw i wzorców wśród uczniów, prezentowanych          w wybranych tekstach literackich;
  • stwarzanie okazji do czytania i słuchania ze zrozumieniem;
  • zwracanie uwagi na poprawne posługiwanie się językiem polskim;
  • zachęcanie uczniów do wypowiedzi na forum klasy.

Odbiorcy: uczniowie wybranych klas 5, 6 i 7 szkoły podstawowej.

Metody pracy:

         -    pogadanka;

         -    opowiadanie;

         -    dyskusja dydaktyczna;

         -    wypowiedź na forum klasy.

Formy pracy:

- indywidualna;

- grupowa.

Przewidywane efekty:

 - uczniowie częściej korzystają ze zbiorów biblioteki szkolnej;

- pogłębiają zainteresowania literackie;

- potrafią nazywać swoje emocje;

-  lepiej rozumieją siebie, innych i świat;

 

- sprawniej mówią;

 

- wzbogacają swoje słownictwo;

 

- potrafią kulturalnie dyskutować;

 

- czują się pewnie podczas wystąpień publicznych.

Sposób ewaluacji:

- Obserwacja zachowań i aktywności uczniów na lekcjach języka polskiego.

-  Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez udział w zajęciach i ich podsumowanie.