Drukuj

   W ramach innowacji pedagogicznej „Poczytaj mi Babciu” zaproszenie do klasy II c w okresie świąteczno  – noworocznym przyjęło sześć Babć. Każda zaproszona Babcia wprowadzała w inną tematykę.  Babcia Szymona Z. przeczytała uczniom baśń H. Ch. Andersena pt. „Krzesiwo” przypominając o roli ognia w życiu kolejnych pokoleń ludzi.

   Podczas tej lekcji odwiedzili nas goście z Indonezji i Hondurasu, Kimi  i Aleks, którzy w tym samym dniu przybyli do naszej szkoły w ramach projektu EuroWeek. Z radością stwierdzili, iż w ich krajach dzieci również poznają „Baśnie” Andresena. Na globusie goście pokazywali ich kraje oraz opowiadali ciekawostki. Odbyła się życzliwa rozmowa w języku angielskim. Uczniowie poznali flagi i godła ich państw.

   Następnego dnia Babcia Szymona J. wprowadziła uczniów w tematykę naturalnych i sztucznych źródeł światła. Poznaliśmy wzruszającą bajkę „Jana i gwiazdka”, której autorem jest Werner Heiduczek. Każdy mógł się wcielić w postać  smutnej gwiazdki, która niespodziewanie spadła na Ziemię. Uczniowie wysłuchali również tekstu popularnonaukowego dotyczącego naturalnych źródeł światła.

   Podczas kolejnej wizyty Babcia Justyny S. odczytała opis przygotowań i przebiegu Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji z lektury Astrid Lindgren pt. „Dzieci z Bullerbyn”. Inny przebieg świątecznych tradycji przedstawiła Babcia Alicji W. czytając fragment  książki Marii Kownackiej pt. „Plastusiowy pamiętnik” opisujący przygody plastelinowego ludzika.

  Babcia Julii K. czytała przygody „Choinkowego pajaca” autorstwa Laury Łącz. Babcia zapoznała uczniów z opowiadaniem „Tajemnice świątecznego lasu” Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby dotyczącym pochodzenia świątecznych choinek. Wspólnie oglądaliśmy film pt. „Jak powstają szklane ozdoby choinkowe?”. Uczniowie poznali również bajki: „Jak Antoni znalazł w sobie Ciepełko?”, Janusza Piechocińskiego oraz „Bajkę o prawdziwym skarbie” Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby.

  W czasie noworocznym Babcia Adama D. przeczytała uczniom baśń „O dwunastu miesiącach” Janiny Porazińskiej, gdzie uczniowie mogli przypomnieć i utrwalić kolejne nazwy miesięcy i ich charakterystykę. Poznali również losy biednej sieroty.

  Każda bajka, baśń czy opowiadanie literackie oraz teksty popularnonaukowe stały się pretekstem do dłuższych wypowiedzi dzieci. Uczniowie bezbłędnie wskazywali pozytywne i negatywne cechy bohaterów literackich. Wyszukiwali morał każdej bajki. Twierdzili zgodnie, że dobro, miłość, szczęście, pomoc drugiemu, wzajemny szacunek dla każdej osoby zwłaszcza starszej to najważniejsze cechy człowieka.

   Uczniowie mieli możliwość poznać język literatury dla dzieci, inny niż codzienna potoczna mowa. Poznając dawne świąteczne zwyczaje wysłuchali słówek z języka staropolskiego. W przytoczonych tekstach polskie dawne zwyczaje przeplatały się z ówczesnymi. Na kolejnych zajęciach poznaliśmy również tradycje państw europejskich.

  Każdy uczeń z ogromnym zaangażowaniem wysłuchał bajek, baśni i opowiadań czytanych przez zaproszone Babcie. Nauczył się, iż pokonywanie trudnych sytuacji jest kluczem do osiągnięcia celu. Nawet dramatyczne fragmenty odczytane przez Babcie sprawiły, iż przypominając sobie bajki, baśnie będziemy patrzeć na świat, w którym łatwiej można sobie poradzić z takimi emocjami jak smutek, żal, gniew czy lęk.

Tekst: E. Doniec