ZADANIE INNOWACYJNE NA ROK SZKOLNY 2020/2021

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 
1 września 2017 r. traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.
 w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki
(Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 z późn. zm).

  1. TYTUŁ INNOWACJI

DEAR PENFRIEND - Lepiej piszę, niż mówię.

 

  1. DANE O INNOWACJI

Autorzy innowacji: Bożena Machowska, Barbara Waszuk

Miejsce wdrażania i zasięg innowacji: Innowacja opiera się na współpracy dwóch szkół: Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Zabierzowie Bocheńskim i Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego
w Słomnikach. Innowacja swoim zasięgiem obejmuje uczniów klas 8 i 7.

Czas realizacji:10.2020 – 06.2021

Typ innowacji: metodyczna

 III.KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH I SPOSÓB REALIZACJI

Język angielski jest podstawowym środkiem porozumiewania się na całym świecie, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się nim w realnych sytuacjach, w których będą mogli kształcić
i rozwijać swoje umiejętności w zakresie czytania, słuchania, pisania i mówienia.

Innowacyjność w nauczaniu języka angielskiego odbywać będzie się poprzez:

  • stwarzanie warunków naturalnych do jego używania (wymiana informacji przy pomocy poczty elektronicznej, redagowanie kartek z pozdrowieniami/życzeniami świątecznymi do kolegów ze szkoły partnerskiej
  • wykorzystywanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (tworzenie prezentacji PowerPoint, nagrywanie filmów, tworzenie plakatów multimedialnych, reportaży fotograficznych);
  • oglądanie filmów w oryginalnej wersji językowej, śpiewanie piosenek w j. angielskim;
  • utrwalanie materiału gramatycznego poprzez gry interaktywne.

Wprowadzenie innowacji przewiduje  aktywizujące metody i formy pracy podczas lekcji języka angielskiego, zmierzające do nawiązania indywidualnego kontaktu z rówieśnikami. Głównym celem  innowacji jest  pogłębienie wiadomości  i umiejętności  redagowania pisemnych form wypowiedzi w języku angielskim. Doświadczenie i umiejętności, które uczeń zdobywa podczas zajęć edukacyjnych z języka angielskiego przyczynią się do  ułatwienia  komunikacji uczniów z dwóch różnych szkoły. Dzięki wprowadzeniu innowacji uczniowie będą rozwijać umiejętności czytania ze zrozumieniem i  pisania w języku angielskim. Formy wypowiedzi pisemnej będą wcześniej zaplanowane i omówione wraz z nauczycielem. Tematyka będzie zgodna z podstawą programową, a co za tym idzie z tematyką egzaminacyjną. Uczniowie będą początkowo przesyłać listy za pośrednictwem nauczyciela, z wykorzystaniem platformy eDesk oraz MsTeams (SP Słomniki)
i Classroom (Zabierzów Bocheński), oraz za pośrednictwem platformy eTweeningowej,  dzięki czemu podniosą swoje kompetencje z TIK.

 

IV.CELE INNOWACJI

Cele ogólne:

  1. promowanie języka angielskiego wśród dzieci;
  2. podnoszenie motywacji do nauki języka obcego;
  3. rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów językiem angielskim;
  4. uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka ;
  5. doskonalenie umiejętności językowych (pisania, czytania, stosowania słownictwa i gramatyki w praktyce)
  6. poszerzanie kompetencji językowych z zakresu posługiwania się językiem angielskim celem uzyskania jak najlepszych wyników na Sprawdzianie Szóstoklasisty

 

  1. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.

 

Przykładowe metody i techniki nauczania:

  • techniki multimedialne (Internet, tablica interaktywna, umiejętność pisania i wysyłania e- maili)
  • redagowanie tekstów pisemnych
  • praca ze słownikiem, umiejętność korzystania z „tłumacza”.

Formy pracy:

  • praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)

 

  1. SPODZIEWANE EFEKTY

Dla szkoły:

  • podniesienie jakości pracy szkoły,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców,
  • wzbogacenie tradycyjnych środków i metod dydaktycznych,
  • promocja szkoły.

 

Dla uczniów

  • zwiększenie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim w pisaniu i czytaniu,
  • poznanie różnych form i metod nauki języka angielskiego,
  • wzrost umiejętności posługiwania się narzędziami TIK,
  • nabycie umiejętności pracy w grupie i świadomości współodpowiedzialności,
  • rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji,
  • wzmocnienie pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania wiedzy i umiejętności.

 

VII. SPOSÓB EWALUACJI

Ewaluacji podlegać będą:

  • stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
  • skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
  • stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.

Narzędzia służące do ewaluacji:

  • rozmowy z uczniami,
  • obserwacja pracy i zaangażowania uczestników projektu,

 

VIII HARMONOGRAM

LP

Działania

Zagadnienia

Termin realizacji

1.                   

Opracowanie innowacji pedagogicznej, uzyskanie akceptacji dyrekcji, rodziców i uczniów.

wrzesień

2.                   

DearPenfriend

Zasady tworzenia i oceniania listu nieformalnego

Prezentacja własnej osoby: wygląd, styl, charakter, rodzina

Present Simple Tense.

październik

3.                   

A flat for sale/rent

Ogłoszenie.

Opismiejsca. (There is / There are)

Zasady panujące w danym miejscu (czasowniki modalne)

Udzielanie i uzyskiwanie informacji

listopad

4.                   

Season’s Greetings

Kartki świąteczne

Wymiana pozdrowień i spotkanie online za pomocą platformy eTweeningowej

grudzień

5.                   

Winter Holidays are coming

Zaproszenie

Future Simple/FutureContinuous

styczeń

6.                   

I have a problem

Wyrażanie opinii, udzielanie rady.

Past Simple Tense – opis sytuacji przeszłej

luty

7.                   

Let’shelp the World

Ogłoszenie

Problemy środowiska naturalnego. Zaproszenie do akcji. Harmonogram działań

marzec

8.                   

Greetings from holidays

Relacjonowanie

Past Simple/Past Continuous

kwiecień

9.                   

Healthylifestyle

Udzielanie rad na temat zdrowego stylu życia.

Promocja zdrowia i aktywności fizycznej.

maj

10.               

Temat dodatkowy

Temat indywidualnie wybrany przez uczniów. (hobby, film, czas wolny….)

listopad /marzec

11.               

Let’s meet

Organizacja wspólnego ogniska

Podsumowanie innowacji.

czerwiec

 

Barbara Waszuk – Szkoła Podstawowa w Słomnikach

Bożena Machowska – Szkoła Podstawowa w Zabierzowie Bocheńskim