ZADANIE INNOWACYJNE NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60).
1 września 2017 r. traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki
(Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 z późn. zm).
- TYTUŁ INNOWACJI
DEAR PENFRIEND - Lepiej piszę, niż mówię.
- DANE O INNOWACJI
Autorzy innowacji: Bożena Machowska, Barbara Waszuk
Miejsce wdrażania i zasięg innowacji: Innowacja opiera się na współpracy dwóch szkół: Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Zabierzowie Bocheńskim i Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego
w Słomnikach. Innowacja swoim zasięgiem obejmuje uczniów klas 8 i 7.
Czas realizacji:10.2020 – 06.2021
Typ innowacji: metodyczna
III.KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH I SPOSÓB REALIZACJI
Język angielski jest podstawowym środkiem porozumiewania się na całym świecie, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się nim w realnych sytuacjach, w których będą mogli kształcić
i rozwijać swoje umiejętności w zakresie czytania, słuchania, pisania i mówienia.
Innowacyjność w nauczaniu języka angielskiego odbywać będzie się poprzez:
- stwarzanie warunków naturalnych do jego używania (wymiana informacji przy pomocy poczty elektronicznej, redagowanie kartek z pozdrowieniami/życzeniami świątecznymi do kolegów ze szkoły partnerskiej
- wykorzystywanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (tworzenie prezentacji PowerPoint, nagrywanie filmów, tworzenie plakatów multimedialnych, reportaży fotograficznych);
- oglądanie filmów w oryginalnej wersji językowej, śpiewanie piosenek w j. angielskim;
- utrwalanie materiału gramatycznego poprzez gry interaktywne.
Wprowadzenie innowacji przewiduje aktywizujące metody i formy pracy podczas lekcji języka angielskiego, zmierzające do nawiązania indywidualnego kontaktu z rówieśnikami. Głównym celem innowacji jest pogłębienie wiadomości i umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi w języku angielskim. Doświadczenie i umiejętności, które uczeń zdobywa podczas zajęć edukacyjnych z języka angielskiego przyczynią się do ułatwienia komunikacji uczniów z dwóch różnych szkoły. Dzięki wprowadzeniu innowacji uczniowie będą rozwijać umiejętności czytania ze zrozumieniem i pisania w języku angielskim. Formy wypowiedzi pisemnej będą wcześniej zaplanowane i omówione wraz z nauczycielem. Tematyka będzie zgodna z podstawą programową, a co za tym idzie z tematyką egzaminacyjną. Uczniowie będą początkowo przesyłać listy za pośrednictwem nauczyciela, z wykorzystaniem platformy eDesk oraz MsTeams (SP Słomniki)
i Classroom (Zabierzów Bocheński), oraz za pośrednictwem platformy eTweeningowej, dzięki czemu podniosą swoje kompetencje z TIK.
IV.CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci;
- podnoszenie motywacji do nauki języka obcego;
- rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów językiem angielskim;
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka ;
- doskonalenie umiejętności językowych (pisania, czytania, stosowania słownictwa i gramatyki w praktyce)
- poszerzanie kompetencji językowych z zakresu posługiwania się językiem angielskim celem uzyskania jak najlepszych wyników na Sprawdzianie Szóstoklasisty
- PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Przykładowe metody i techniki nauczania:
- techniki multimedialne (Internet, tablica interaktywna, umiejętność pisania i wysyłania e- maili)
- redagowanie tekstów pisemnych
- praca ze słownikiem, umiejętność korzystania z „tłumacza”.
Formy pracy:
- praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)
- SPODZIEWANE EFEKTY
Dla szkoły:
- podniesienie jakości pracy szkoły,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców,
- wzbogacenie tradycyjnych środków i metod dydaktycznych,
- promocja szkoły.
Dla uczniów
- zwiększenie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim w pisaniu i czytaniu,
- poznanie różnych form i metod nauki języka angielskiego,
- wzrost umiejętności posługiwania się narzędziami TIK,
- nabycie umiejętności pracy w grupie i świadomości współodpowiedzialności,
- rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji,
- wzmocnienie pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania wiedzy i umiejętności.
VII. SPOSÓB EWALUACJI
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Narzędzia służące do ewaluacji:
- rozmowy z uczniami,
- obserwacja pracy i zaangażowania uczestników projektu,
VIII HARMONOGRAM
LP |
Działania |
Zagadnienia |
Termin realizacji |
1. |
Opracowanie innowacji pedagogicznej, uzyskanie akceptacji dyrekcji, rodziców i uczniów. |
wrzesień |
|
2. |
DearPenfriend |
Zasady tworzenia i oceniania listu nieformalnego Prezentacja własnej osoby: wygląd, styl, charakter, rodzina Present Simple Tense. |
październik |
3. |
A flat for sale/rent |
Ogłoszenie. Opismiejsca. (There is / There are) Zasady panujące w danym miejscu (czasowniki modalne) Udzielanie i uzyskiwanie informacji |
listopad |
4. |
Season’s Greetings |
Kartki świąteczne Wymiana pozdrowień i spotkanie online za pomocą platformy eTweeningowej |
grudzień |
5. |
Winter Holidays are coming |
Zaproszenie Future Simple/FutureContinuous |
styczeń |
6. |
I have a problem |
Wyrażanie opinii, udzielanie rady. Past Simple Tense – opis sytuacji przeszłej |
luty |
7. |
Let’shelp the World |
Ogłoszenie Problemy środowiska naturalnego. Zaproszenie do akcji. Harmonogram działań |
marzec |
8. |
Greetings from holidays |
Relacjonowanie Past Simple/Past Continuous |
kwiecień |
9. |
Healthylifestyle |
Udzielanie rad na temat zdrowego stylu życia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej. |
maj |
10. |
Temat dodatkowy |
Temat indywidualnie wybrany przez uczniów. (hobby, film, czas wolny….) |
listopad /marzec |
11. |
Let’s meet |
Organizacja wspólnego ogniska Podsumowanie innowacji. |
czerwiec |
Barbara Waszuk – Szkoła Podstawowa w Słomnikach
Bożena Machowska – Szkoła Podstawowa w Zabierzowie Bocheńskim