ZADANIE INNOWACYJNE NA ROK SZKOLNY 2020/2021

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 
1 września 2017 r. traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.
 w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki
(Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 z późn. zm).

  1. TYTUŁ INNOWACJI

„LeuteschreibenBriefe - Ludzie listy piszą”

 

  1. DANE O INNOWACJI

Autor innowacji: Ewa Pauliczek

Miejsce wdrażania innowacji: Szkoły Podstawowa w Słomnikach i Celinach

Czas realizacji: rok szkolny 2020/2021

Typ innowacji: metodyczna

Zasięg innowacji: uczniowie klas 7-8 z dwóch współpracujących ze sobą szkół,  w zakresie nauczania języków obcych

 III. SPOSÓB REALIZACJI

Wprowadzenie innowacji przewiduje  aktywizujące metody i formy pracy podczas lekcji języka niemieckiego, zmierzające do nawiązania indywidualnego kontaktu w języku niemieckim
z rówieśnikami z innej szkoły. Celem będzie  pogłębienie wiadomości i umiejętności  redagowania pisemnych form wypowiedzi w języku niemieckim.

  1. KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH

Doświadczenia i umiejętności, które uczeń zdobędzie podczas lekcji  języka niemieckiego przyczynią się do  ułatwienia  komunikacji uczniów ze swoimi rówieśnikami z innej szkoły
w języku niemieckim. Uczeń będzie  rozwijać umiejętności czytania ze zrozumienie, mówienia i  pisania w języku obcym tj. niemieckim. Formy wypowiedzi pisemnej będą wcześniej zaplanowane i omówione wraz z nauczycielem języka niemieckiego.

V.CELE INNOWACJI

Cele ogólne:

  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się
  • rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
  • rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
  • wdrażanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się
  • rozwijanie w uczniu postawy ciekawości, otwartości w nawiązywaniu kontaktów
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i w zespole
  • kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia
  • wdrażanie ucznia do efektywnego spędzania wolnego czasu

Cele szczegółowe:

  • zachęcanie do komunikowania się w języku obcym tj. języku niemieckim
  • formułowanie wypowiedzi pisemnych ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej, gramatycznej, ortograficznej oraz interpunkcji
  • poprawne konstruowanie form wypowiedzi pisemnych przewidzianych w materiale nauczania
  • wzbogacenie słownictwa

 

  1. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.

 

Przykładowe metody i techniki nauczania:

  • techniki multimedialne (Internet, tablica interaktywna, umiejętność pisania
    i wysyłania e- maili)
  • redagowanie tekstów pisemnych
  • praca ze słownikiem

 

Formy pracy:

  • praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)

 

LP

Działania

Zagadnienia

Termin realizacji

1

„Poznajmy się!”

Powitanie, pożegnanie, przedstawienie się, przedstawianie prostych krótkich informacji na własny temat. Krótkie formy użytkowe  - e-mail

Zdanie pojedyncze i złożone

Wrzesień

październik

2

MeineHobbys

Opis swoich zainteresowań i pasji.

listopad

3

MeineFamilie und meineTiere.

Opis rodziny i swoich „pupilów”

grudzień

4

Meine Schule, meine Freunde, Klasse.

Opis szkoły, klasy i przyjaciół.

styczeń

5

MeinLieblingsessenundTrinken.

Ulubione potrawy i przepisy.

luty

6

MeineKlamotten.

Ulubiony styl ubierania.

marzec

7

Einkaufsbummeln.

Gdzie lubisz robić zakupy? Co chętnie kupujesz?

 

kwiecień

8

Mein Tag

Opis swojego dnia.

maj

9

Mein Haus und mein Zimmer.

Opis swojej okolicy, domu i pokoju.

czerwiec

 

VII. SPODZIEWANE EFEKTY

 

  • podniesienie motywacji do nauki języka niemieckiego, rozwój pasji i zainteresowań ucznia
  • rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji
  • wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
  • wzmocnienie pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania wiedzy
  • podniesienie jakości pracy szkoły

 

VIII. SPOSÓB EWALUACJI

Podczas realizacji innowacji „LeuteschreibenBriefe – Ludzie listy piszą” na bieżąco prowadzona będzie stosowna dokumentacja, dzięki której dokonana zostanie ewaluacja podjętych działań.

Ewaluacji podlegać będą:

  • stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
  • skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
  • stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.

Narzędzia służące do ewaluacji:

  • rozmowy z uczniem,
  • obserwacja pracy i zaangażowania uczestnika innowacji,
  • analiza efektów pracy ucznia.

 

Autor:

Ewa Pauliczek