ZADANIE INNOWACYJNE NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60).
1 września 2017 r. traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki
(Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 z późn. zm).
- TYTUŁ INNOWACJI
„LeuteschreibenBriefe - Ludzie listy piszą”
- DANE O INNOWACJI
Autor innowacji: Ewa Pauliczek
Miejsce wdrażania innowacji: Szkoły Podstawowa w Słomnikach i Celinach
Czas realizacji: rok szkolny 2020/2021
Typ innowacji: metodyczna
Zasięg innowacji: uczniowie klas 7-8 z dwóch współpracujących ze sobą szkół, w zakresie nauczania języków obcych
III. SPOSÓB REALIZACJI
Wprowadzenie innowacji przewiduje aktywizujące metody i formy pracy podczas lekcji języka niemieckiego, zmierzające do nawiązania indywidualnego kontaktu w języku niemieckim
z rówieśnikami z innej szkoły. Celem będzie pogłębienie wiadomości i umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi w języku niemieckim.
- KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH
Doświadczenia i umiejętności, które uczeń zdobędzie podczas lekcji języka niemieckiego przyczynią się do ułatwienia komunikacji uczniów ze swoimi rówieśnikami z innej szkoły
w języku niemieckim. Uczeń będzie rozwijać umiejętności czytania ze zrozumienie, mówienia i pisania w języku obcym tj. niemieckim. Formy wypowiedzi pisemnej będą wcześniej zaplanowane i omówione wraz z nauczycielem języka niemieckiego.
V.CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
- rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
- rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
- wdrażanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się
- rozwijanie w uczniu postawy ciekawości, otwartości w nawiązywaniu kontaktów
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i w zespole
- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia
- wdrażanie ucznia do efektywnego spędzania wolnego czasu
Cele szczegółowe:
- zachęcanie do komunikowania się w języku obcym tj. języku niemieckim
- formułowanie wypowiedzi pisemnych ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej, gramatycznej, ortograficznej oraz interpunkcji
- poprawne konstruowanie form wypowiedzi pisemnych przewidzianych w materiale nauczania
- wzbogacenie słownictwa
- PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Przykładowe metody i techniki nauczania:
- techniki multimedialne (Internet, tablica interaktywna, umiejętność pisania
i wysyłania e- maili) - redagowanie tekstów pisemnych
- praca ze słownikiem
Formy pracy:
- praca indywidualna (kierowana przez nauczyciela lub samodzielna)
LP |
Działania |
Zagadnienia |
Termin realizacji |
1 |
„Poznajmy się!” |
Powitanie, pożegnanie, przedstawienie się, przedstawianie prostych krótkich informacji na własny temat. Krótkie formy użytkowe - e-mail Zdanie pojedyncze i złożone |
Wrzesień październik |
2 |
MeineHobbys |
Opis swoich zainteresowań i pasji. |
listopad |
3 |
MeineFamilie und meineTiere. |
Opis rodziny i swoich „pupilów” |
grudzień |
4 |
Meine Schule, meine Freunde, Klasse. |
Opis szkoły, klasy i przyjaciół. |
styczeń |
5 |
MeinLieblingsessenundTrinken. |
Ulubione potrawy i przepisy. |
luty |
6 |
MeineKlamotten. |
Ulubiony styl ubierania. |
marzec |
7 |
Einkaufsbummeln. |
Gdzie lubisz robić zakupy? Co chętnie kupujesz?
|
kwiecień |
8 |
Mein Tag |
Opis swojego dnia. |
maj |
9 |
Mein Haus und mein Zimmer. |
Opis swojej okolicy, domu i pokoju. |
czerwiec |
VII. SPODZIEWANE EFEKTY
- podniesienie motywacji do nauki języka niemieckiego, rozwój pasji i zainteresowań ucznia
- rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji
- wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
- wzmocnienie pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania wiedzy
- podniesienie jakości pracy szkoły
VIII. SPOSÓB EWALUACJI
Podczas realizacji innowacji „LeuteschreibenBriefe – Ludzie listy piszą” na bieżąco prowadzona będzie stosowna dokumentacja, dzięki której dokonana zostanie ewaluacja podjętych działań.
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Narzędzia służące do ewaluacji:
- rozmowy z uczniem,
- obserwacja pracy i zaangażowania uczestnika innowacji,
- analiza efektów pracy ucznia.
Autor:
Ewa Pauliczek