Karta innowacji pedagogicznej

  1. Tytuł innowacji: Liczę, twórczo myślę, eksperymentuję – zajęcia rozwijające uzdolnienia matematyczne uczniów klasy trzeciej
  2. Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Elżbieta Doniec
  3. Osoby zaangażowane w realizację innowacji: Rodzice uczniów klasy III c

Nauczyciele: Elżbieta Doniec

Samorząd uczniowski: ----

Rada Rodziców: ----

  1. Liczba uczniów biorących w innowacji: 23
  2. Termin realizacji innowacji: od września 2019 do czerwca 2020
  3. Rodzaj innowacji:

- programowa

- organizacyjna

- metodyczna

  1. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • tak
  • nie
  • nie dotyczy 8. Opis zasad innowacji: Zajęcia skierowane są do uczniów klasy trzeciej, którzy trzeci rok rozwiązują zadania twórcze, nietypowe, problemowe oraz logiczne. Osiągają pierwsze sukcesy w konkursach matematycznych. Dzieci najchętniej uczą się poprzez zabawę, ponieważ jest podstawową formą działalności i ekspresji. Często zabawie towarzyszy radość. Zadania i gry matematyczne rozwijają procesy myślowe i pozwalają na spontaniczność rozwiązań. Zajęcia realizowane są na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.
  1. Cele:

- Rozbudzanie zainteresowań uczniów treściami matematycznymi

- Tworzenie warunków do przejawiania spontanicznej i kierowanej przez nauczyciela aktywności twórczej

- Zachęcanie do aktywności intelektualnej, emocjonalnej, ruchowej i do poszukiwania odkrywczych pomysłów

- Ćwiczenie zdolności do rozwiązywania problemów matematyczno – logicznych.

- Umacnianie wiary we własne siły i możliwość osiągania sukcesu

- Rozwijanie cech charakteru uczniów takich jak: systematyczność, pracowitość, odpowiedzialność, umiejętność współpracy w grupie

  1. Metody:
  • metody aktywizujące
  • praktyczne
  • problemowe
  • podające
  • programowe z użyciem komputera
  1. Formy pracy:

- indywidualna jednolita i zróżnicowana

- grupowa jednolita i zróżnicowana

  1. Przewidywane efekty:
  • udoskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań własnymi sposobami
  • wykształcenie twórczego i logicznego myślenia
  • rozbudzanie ciekawości i zainteresowań matematycznych
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości
  • skłonność do podejmowania trudniejszych, złożonych zadań
  • doskonalenie samokształcenia poprzez umiejętność gospodarowania własnym czasem, stosowanie efektywnych metod uczenia się
  • umiejętności organizacyjne przejawiające się w samodzielnym, skutecznym inicjowaniu pracy, szczególnie pracy zespołowej
  1. Ewaluacja: Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez udział w zajęciach, konkursach matematycznych oraz informację zwrotną w postaci ankiety.