Karta innowacji pedagogicznej

  1. Tytuł innowacji : Literackie podróże po Europie
  2. Imię i nazwisko autora projektu: Elżbieta Doniec
  3. Osoby zaangażowane w realizację innowacji: Anna Pokrzywińska - bibliotekarz, Rodzice uczniów klasy III c
  4. Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 22
  5. Termin realizacji innowacji: od 1 grudnia 2022 do 31 maja 2023
  6. Rodzaj innowacji:

- programowa

- organizacyjna

- metodyczna

  1. Finansowanie innowacji – Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • Tak
  • Nie
  • Nie dotyczy
  1. Opis zasad innowacji:

 Sięgając po książkę lub dowolny tekst popularnonaukowy stykamy się z niewyczerpanym źródłem wrażeń, przeżyć, wzruszeń i wiedzy. Poprzez codzienne czytanie rozwijamy dziecięcy słownik, zainteresowania, pomagamy kształtować pozytywne cechy charakteru takie jak: przyjaźń, opiekuńczość, wrażliwość, tolerancję. Dzięki właściwie dobranej literaturze dziecko uczy się rozumieć świat, dostrzegać i cenić ważne wartości społeczne.

 Zajęcia „Literackie podróże po wybranych krajach Europy” skierowane są do uczniów klasy III c Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach, którzy w minionych latach brali udział w akcji „Czytam Sobie”, a obecnie czerpią inspiracje z serii „ Czytam sobie z bakcylem”, „Czytam sobie bo lubię”. Założeniem innowacji jest pogłębianie motywacji do czytania książek i tekstów popularnonaukowych dzięki, którym uczniowie poznają piękno, różnorodność, kulturę, tradycje wybranego kraju Europy. Podczas zajęć zaglądniemy do Francji, Niemiec, Danii, Włoch, Grecji, Holandii, Finlandii.  Zajęcia odbywać się będą 2 razy w miesiącu w formie zabaw, gier i aktywnego, kreatywnego działania. Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.

  1. Cel główny: Poznawanie literatury pochodzącej z wybranego kraju Europy lub o danym kraju
  2. Cele szczegółowe:
  • rozwijanie zainteresowań literackich i czytelniczych wśród uczniów
  • integracja zespołu klasowego
  • korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i innych dostępnych uczniom bibliotek oraz z zasobów Internetu
  • pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów Europy, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji
  • kształtowanie pozytywnych wzorców i postaw prezentowanych w wybranych tekstach literackich
  • wdrażanie uczniów do zapisywania źródeł, z których uczniowie korzystali w czasie swojej pracy oraz tworzenia notatek ciekawych myśli (zeszyt lektur)
  1. Metody
  • pogadanka
  • opowiadanie
  • drama
  • metody aktywizujące
  • kierowanie własną działalnością dziecka
  1. Formy pracy:
  • indywidualna
  • grupowa
  1. Przewidywane efekty:
  • uczniowie chętniej korzystają z różnorodnych zasobów biblioteki szkolnej i innych dostępnych bibliotek
  • pogłębiają wiedzę na temat wybranych krajów Europy
  • wzbogacają swoje słownictwo podstawowymi zwrotami z danego kraju (dzień dobry, cześć, do widzenia, dziękuję, nie, tak)
  • prezentują zdobyte informacje podczas scenek dramowych, krótkich inscenizacji
  1. Ewaluacja: Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez udział w zajęciach i informację zwrotną w postaci ankiety na ostatnich zajęciach. Na bieżąco będą monitorowane zaplanowane działania, poprzez obserwacje i rozmowy z uczniami, rodzicami, analizę i prezentowanie dokumentacji fotograficznej i krótkich nagrań filmowych.