Karta innowacji pedagogicznej
- Tytuł innowacji : Literackie podróże po Europie
- Imię i nazwisko autora projektu: Elżbieta Doniec
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji: Anna Pokrzywińska - bibliotekarz, Rodzice uczniów klasy III c
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 22
- Termin realizacji innowacji: od 1 grudnia 2022 do 31 maja 2023
- Rodzaj innowacji:
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
- Finansowanie innowacji – Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- Tak
- Nie
- Nie dotyczy
- Opis zasad innowacji:
Sięgając po książkę lub dowolny tekst popularnonaukowy stykamy się z niewyczerpanym źródłem wrażeń, przeżyć, wzruszeń i wiedzy. Poprzez codzienne czytanie rozwijamy dziecięcy słownik, zainteresowania, pomagamy kształtować pozytywne cechy charakteru takie jak: przyjaźń, opiekuńczość, wrażliwość, tolerancję. Dzięki właściwie dobranej literaturze dziecko uczy się rozumieć świat, dostrzegać i cenić ważne wartości społeczne.
Zajęcia „Literackie podróże po wybranych krajach Europy” skierowane są do uczniów klasy III c Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach, którzy w minionych latach brali udział w akcji „Czytam Sobie”, a obecnie czerpią inspiracje z serii „ Czytam sobie z bakcylem”, „Czytam sobie bo lubię”. Założeniem innowacji jest pogłębianie motywacji do czytania książek i tekstów popularnonaukowych dzięki, którym uczniowie poznają piękno, różnorodność, kulturę, tradycje wybranego kraju Europy. Podczas zajęć zaglądniemy do Francji, Niemiec, Danii, Włoch, Grecji, Holandii, Finlandii. Zajęcia odbywać się będą 2 razy w miesiącu w formie zabaw, gier i aktywnego, kreatywnego działania. Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.
- Cel główny: Poznawanie literatury pochodzącej z wybranego kraju Europy lub o danym kraju
- Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań literackich i czytelniczych wśród uczniów
- integracja zespołu klasowego
- korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i innych dostępnych uczniom bibliotek oraz z zasobów Internetu
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów Europy, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji
- kształtowanie pozytywnych wzorców i postaw prezentowanych w wybranych tekstach literackich
- wdrażanie uczniów do zapisywania źródeł, z których uczniowie korzystali w czasie swojej pracy oraz tworzenia notatek ciekawych myśli (zeszyt lektur)
- Metody
- pogadanka
- opowiadanie
- drama
- metody aktywizujące
- kierowanie własną działalnością dziecka
- Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- Przewidywane efekty:
- uczniowie chętniej korzystają z różnorodnych zasobów biblioteki szkolnej i innych dostępnych bibliotek
- pogłębiają wiedzę na temat wybranych krajów Europy
- wzbogacają swoje słownictwo podstawowymi zwrotami z danego kraju (dzień dobry, cześć, do widzenia, dziękuję, nie, tak)
- prezentują zdobyte informacje podczas scenek dramowych, krótkich inscenizacji
- Ewaluacja: Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez udział w zajęciach i informację zwrotną w postaci ankiety na ostatnich zajęciach. Na bieżąco będą monitorowane zaplanowane działania, poprzez obserwacje i rozmowy z uczniami, rodzicami, analizę i prezentowanie dokumentacji fotograficznej i krótkich nagrań filmowych.