Drukuj

 Karta innowacji pedagogicznej 

  1. Tytuł innowacji:

 „ Mózg - Moje Centrum Dowodzenia”,  czyli  optymalizacja funkcjonowania społeczno - emocjonalnego uczniów ze SPE i ich osiągnięć szkolnych z wykorzystaniem biofeedback EEG”.

  1. Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Monika Maćkiewicz
  2. Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

Nauczyciele: Monika Maćkiewicz

Samorząd uczniowski:----

Rada Rodziców:---- 

  1. Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 7
  2. Termin realizacji innowacji: wrzesień 2018 – czerwiec 2019
  3. Rodzaj innowacji:
  1. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  1. Opis zasad innowacji: 

Cele:

Cel główny:

Celem treningu EEG Biofeedback jest poprawa funkcjonowania społeczno - emocjonalnego  dziecka i jego osiągnięć szkolnych poprzez polepszenie czynności bioelektrycznej mózgu wraz z ukierunkowaniem i wzmocnieniem koncentracji uwagi oraz hamowaniem stanów nadmiernego pobudzenia.

Cele szczegółowe:

Poprawa: koncentracji uwagi, szybkości myślenia i uczenia się, kreatywności, pamięć, nastroju, samooceny, umiejętności radzenia sobie ze stresem 

Odbiorcy: uczniowie ze SPE 

Metody pracy:

 biofeedback EEG. Trening przebiega w formie zabawy, ale organizm trenującego może odczuwać zmęczenie. Pacjent siedzi wygodnie w fotelu i obserwuje widoczne na monitorze wideogry, obrazujące przebieg jego fal mózgowych (czynność bioelektryczna mózgu przekazywana jest do komputera za pomocą elektrod umieszczonych na głowie pacjenta). Wykorzystuje się tutaj sprzężenie zwrotne między stanem psychicznym, a czynnością neurofizjologiczną mózgu. Osoba poddawana terapii, spełniając ustalone kryteria ćwiczeń gry – ma wpływ na własny obraz fal mózgowych. Kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, dziecko otrzymuje nagrodę w postaci wzrokowej (wideogra przebiega pomyślnie) i słuchowej (sygnały dźwiękowe). Przy wzroście aktywności niepożądanych pasm, sukces znika. 

   Dzięki metodzie EEG Biofeedback osoba poddawana treningowi uczy się czynności swojego mózgu.

 Przewidywane efekty:

Poprawa funkcjonowania uczniów ze SPE, a w szczególności:.

Sposób ewaluacji:

Będzie się odbywała na bieżąco i po zakończeniu udziału dzieci w zajęciach. Po każdym treningu terapeuta ma możliwość dokonania analizy ilościowej postępów dziecka.