Karta innowacji pedagogicznej
Tytuł innowacji: OBLICZA OJCZYZNY – BO WOLNOŚĆ JEST W NAS
- Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Natasza Łączny, Renata Natkaniec, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji:
Nauczyciele: Jerzy Waszuk, Monika Maćkiewicz, Maria Jakubek, Michał Miszczyk, wychowawcy klas 3 gimnazjum i 8 SP
Samorząd uczniowski: Samorząd Uczniowski klas starszych
Rada Rodziców: Elżbieta Jednaka, Agnieszka Harmaj
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: bezpośrednio zaangażowanych
w realizacje zadań innowacji – ok 200, pośrednio – cala społeczność ZSO
w Słomnikach - Termin realizacji innowacji: 09.2016 – 20.06.2017 – innowacja skierowana była do uczniów gimnazjum i LO, od 2018 roku objęła uczniów klas VII, a od 2018 całą szkołę
- Rodzaj innowacji: Innowacja mieszana: organizacyjno - metodyczna
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
- Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- Tak innowacja jest dotowana z pozyskiwanych funduszy z Urzędu Miejskiego w Słomnikach (dotacja gminna, GKRPA, MOPS oraz sponsorzy indywidualni i firmy)
- nie
- nie dotyczy
- Opis zasad innowacji:
Cele:
- Szerzenie idei patriotyzmu;
- Poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu: historii, historii kultury i sztuki;
- Podniesienie świadomości pojęcia patriotyzmu lokalnego i narodowego.
- Integracja społeczności lokalnej poprzez organizację imprez o charakterze patriotycznym
i kulturalnym; - Zaszczepienie postaw właściwego reagowania oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne postawy.
- Inspirowanie uczniów i rodziców do kształtowania postaw patriotycznych.
- Przygotowanie uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w zakresie doboru przyjaciół, spędzania czasu wolnego i własnego rozwoju.
Odbiorcy:
- Uczniowie klas I-VIII SP, 3 gimnazjum, społeczność lokalna
Metody pracy:
- Podająca (informujące, oparte na słowie) – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, rozmowa;
- Problemowa (oparte na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy)
- Dyskusja;
- Burza mózgów;
- Eksponująca (oparte na obserwacji) – inscenizacje, dramy, impresje ruchowe i muzyczne, eksponowanie prac dzieci; o praktyczne (działanie).
Formy pracy:
- Happening i imprezy szkolne i środowiskowe ( Np. Jeszcze nie umarła – wspomnienie września – dzień mundurowy, wspólne śpiewanie pieśni z okresu walk; Narodowe Czytanie – włączenie się w ogólnopolską akcję czytania dzieł narodowych; My Pierwsza Brygada –pieśni patriotyczne; Hej kolęda, kolęda – happening z kolędą w tle.; Królewskie imieniny – Dzień Patrona; Pola Nadziei – POMAGAM; Jan Paweł II – świętość jest w każdym z nas.)
- Spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata literatury, kultury i sztuki;
- Warsztaty
- Wycieczki
Przewidywane efekty:
Uczniowie:
- Nabędą nawyku aktywnego uczestnictwa w imprezach kulturalnych i patriotycznych;
- Będą pozytywnie postrzegać własny region;
- Posiądą takie umiejętności jak: współpraca, odpowiedzialność za siebie i innych, organizacja pracy;
- Nauczą się we właściwy sposób wyrażać swoje emocje;
- Nauczą się obiektywnego spojrzenia na sytuacje kontrowersyjne.
Sposób ewaluacji:
- Obserwacja zachowań i aktywności uczniów.
- Informacje zwrotne pozyskane z prasy lokalnej i środowiska po każdym happeningu..
- Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród uczniów i rodziców