Karta innowacji pedagogicznej

 Tytuł innowacji: OBLICZA OJCZYZNY – BO WOLNOŚĆ JEST W NAS

  • Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Natasza Łączny, Renata Natkaniec, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk
  • Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

Nauczyciele: Jerzy Waszuk, Monika Maćkiewicz, Maria Jakubek, Michał Miszczyk,  wychowawcy klas 3 gimnazjum i 8 SP

Samorząd uczniowski: Samorząd Uczniowski klas starszych

Rada Rodziców: Elżbieta Jednaka, Agnieszka Harmaj

  • Liczba uczniów biorących udział w innowacji: bezpośrednio zaangażowanych
    w realizacje zadań innowacji – ok 200, pośrednio – cala społeczność ZSO
    w Słomnikach
  • Termin realizacji innowacji: 09.2016 – 20.06.2017 – innowacja skierowana była do uczniów gimnazjum i LO, od 2018 roku objęła uczniów klas VII, a od 2018 całą szkołę
  • Rodzaj innowacji: Innowacja mieszana: organizacyjno - metodyczna
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna
  • Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • Tak innowacja jest dotowana z pozyskiwanych funduszy z Urzędu Miejskiego w Słomnikach (dotacja gminna, GKRPA, MOPS oraz sponsorzy indywidualni i firmy)
  • nie
  • nie dotyczy
  • Opis zasad innowacji: 

Cele:

  1. Szerzenie idei patriotyzmu;
  2. Poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu: historii, historii kultury i sztuki;
  3. Podniesienie świadomości pojęcia patriotyzmu lokalnego i narodowego.
  4. Integracja społeczności lokalnej poprzez organizację imprez o charakterze patriotycznym
    i kulturalnym;
  5. Zaszczepienie postaw właściwego reagowania oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne postawy.
  6. Inspirowanie uczniów i rodziców do kształtowania postaw patriotycznych.
  7. Przygotowanie uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w zakresie doboru przyjaciół, spędzania czasu wolnego i własnego rozwoju. 

Odbiorcy:

  • Uczniowie klas I-VIII SP, 3 gimnazjum, społeczność lokalna 

Metody pracy:

  • Podająca (informujące, oparte na słowie) – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, rozmowa;
  • Problemowa (oparte na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy)
  • Dyskusja;
  • Burza mózgów;
  • Eksponująca (oparte na obserwacji) – inscenizacje, dramy, impresje ruchowe i muzyczne, eksponowanie prac dzieci; o praktyczne (działanie). 

Formy pracy:

  • Happening i imprezy szkolne i środowiskowe ( Np. Jeszcze nie umarła – wspomnienie września – dzień mundurowy, wspólne śpiewanie pieśni z okresu walk; Narodowe Czytanie – włączenie się w ogólnopolską akcję czytania dzieł narodowych; My Pierwsza Brygada –pieśni patriotyczne; Hej kolęda, kolęda – happening z kolędą w tle.;  Królewskie imieniny – Dzień Patrona; Pola Nadziei – POMAGAM;  Jan Paweł II – świętość jest w każdym z nas.)
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata literatury, kultury i sztuki;
  • Warsztaty
  • Wycieczki 

Przewidywane efekty:

Uczniowie:

  • Nabędą nawyku aktywnego uczestnictwa w imprezach kulturalnych i patriotycznych;
  • Będą pozytywnie postrzegać własny region;
  • Posiądą takie umiejętności jak: współpraca, odpowiedzialność za siebie i innych, organizacja pracy;
  • Nauczą się we właściwy sposób wyrażać swoje emocje;
  • Nauczą się obiektywnego spojrzenia na sytuacje kontrowersyjne. 

Sposób ewaluacji:

  • Obserwacja zachowań i aktywności uczniów.
  • Informacje zwrotne pozyskane z prasy lokalnej i środowiska po każdym happeningu..
  • Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród uczniów i rodziców