Karta innowacji pedagogicznej 

  • Tytuł innowacji: POZYTYWNIE ZAKRĘCENI – Samorząd Uczniowski w klasach IV - VIII
  • Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Natasza Łączny, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk, Jerzy Waszuk
  • Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

Uczniowie: cała społeczność szkolna, której działania koordynują liderzy Samorządu Uczniowskiego

Nauczyciele: dyrekcja, wychowawcy, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego

Rada Rodziców

  • Liczba uczniów biorących udział w innowacji: ok. 200 uczniów klas IV - VIII SP
  • Termin realizacji innowacji: 09.2019 – 20.06.2020
  • Rodzaj innowacji: Innowacja mieszana: organizacyjno - metodyczna
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna
  • Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • tak
  • nie
  • nie dotyczy

Opis zasad innowacji: 

Cele:

  • Budowanie świadomości i współodpowiedzialności za szkołę.
  • Pobudzanie aktywności całych zespołów klasowych, integracja środowiska szkolnego i lokalnego.
  • Pogłębienie szacunku dla innych uczniów.
  • Uzmysłowienie roli pamięci zbiorowej, przypominanie historii i tradycji Polaków.
  • Integracja społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizację pracy w grupach, uczenie się przez współdziałanie, kształtowanie kompetencji miękkich (umiejętność współpracy w grupach).
  • Przygotowanie uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w zakresie doboru przyjaciół, spędzania czasu wolnego i własnego rozwoju.

Odbiorcy:

  • Uczniowie klas IV - VIII SP
  • Społeczność lokalna 

Metody pracy:

  • Metoda projekt
  • Metoda warsztatowa
  • Podejście komunikacyjne
  • Metoda oparta na przeżywaniu emocji
  • Metody aktywizujące 

Formy pracy:

  • Praca w grupach
  • Spotkania
  • Imprezy szkolne i środowiskowe
  • Warsztaty 

Sposób realizacji:

Głównym założeniem niniejszej innowacji jest zwiększenie udziału uczniów i uczennic w życiu szkoły i środowiska oraz wzmocnienie samorządności uczniowskiej! Zamierzamy to osiągnąć poprzez zmianę organizacji działania Samorządu Uczniowskiego i przeniesienie ciężaru organizacji imprez szkolnych z nauczyciela - opiekuna, na wybrane zespoły.

W celu podniesienia umiejętności społeczno – komunikacyjnych uczestników innowacji, otwierać będziemy przestrzeń do rozwijania poczucia pewności siebie poprzez zróżnicowane zadania, mające na celu naukę umiejętności współpracy i budowania teamu, a także poprzez warsztaty, odgrywanie ról, prezentacje, rozmowy motywacyjne oraz symulacje dyskusji publicznych. To pozwoli uczniom kształtować cechy liderów, które są niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszym świecie.

Dodatkowo, aby podnieść sprawności intelektualne i kreatywność uczestników, innowacja obejmuje różnorodne warsztaty i zadania z zakresu rozwiązywania problemów, zarządzania grupą, kreatywności, zarządzania projektami, debat, stereotypów, porównań tematycznych i wielu innych. Oczekiwanym efektem po zakończeniu działań jest zdolność uczestników do krytycznego myślenia, otwartość, przedsiębiorczość pozwalająca na analizę pozyskanych informacji i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Na początku września zostanie przeprowadzone zebranie organizacyjne na, które zaproszeni będą uczniowie zainteresowani pracą na rzecz szkoły, środowiska lokalnego, drugiego człowieka. W trakcie zebrania poprzez zajęcia warsztatowe  przybliżona zostanie uczniom rola Samorządu Uczniowskiego (całej społeczności szkolnej) i zarządu. Uczniowie przeanalizują cechy dobrego przewodniczącego, rolę zarządu, przeanalizują działania, którymi chcieliby się zająć w bieżącym roku szkolnym. Efektem pierwszego spotkania będzie zarys planu pracy oraz powstanie zespołów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań.

Kampania wyborcza przeprowadzona zostanie w szkole w odmienny sposób niż bywało to w latach poprzednich w szkole podstawowej. Na korytarzu pojawią się nie tylko plakaty i każdy z kandydatów będzie miał czas na promocję własnej osoby. Podczas godzin wychowawczych odbędzie się apel, na którym kandydaci będą musieli przekonać do siebie społeczność szkolną, a po apelu wszyscy uczniowie zostaną zaproszeni do oddania głosów na specjalnie do tego przygotowanych kartach wyborczych.

Powołany zarząd przeanalizuje ponownie plan pracy, dokona poprawek zgodnych z programami wyborczymi i przedstawi podpisany plan dyrekcji szkoły. Zadaniem przewodniczącego będzie koordynowanie pracy zespołów wykonawczych, pilnowanie terminowości i jakości wykonania zadań, których podjęły się zespoły.

Samorząd Uczniowski będzie realizował projekty, których celem jest motywacja tak indywidualna jak i całych zespołów klasowych do aktywizowania się na forum klasy, szkoły, środowiska lokalnego, do dostrzegania piękna tuż za rogiem, do wiary we własne możliwości i bycia lepszym.:

  • „Ośmiu Wspaniałych” – To konkurs, którego celem jest wyłonienie szkolnych liderów na podstawie obserwacji ich różnorodnej aktywności na terenie klasy, szkoły i środowiska lokalnego. Konkurs ma charakter ogólnopolski, a jego regulamin dostępny jest na stronie: http://swiatnatak.pl/regulamin-konkursu-8-wspanialych-edycja-2019/
  • „Oskarowa Młodzież” - Utalentowany uczeń musi zostać dostrzeżony i doceniony przez nauczycieli, rodziców, kolegów. Doceniając, budujemy poczucie jego wartości i wyzwalamy w nim twórczą energię.  Obowiązkiem szkoły jest eksponowanie osiągnięć i sukcesów młodzieży oraz tworzenie pozytywnych wzorców do naśladowania dla pozostałych uczniów. Nagrody przyznawane w tym konkursie są wyrazem uznania dla talentów i uzdolnień młodzieży naszej szkoły. Głównymi celami konkursu jest: wyłonienie i wyróżnienie uczniów o różnych zainteresowaniach, rozbudzenie w uczniach pasji i odwagi w szlifowaniu swoich talentów, promowanie wartości edukacji.
  • „Najlepsza Klasa” – Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do systematycznej i efektywnej nauki, mobilizacja do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz do współodpowiedzialności za jej funkcjonowanie, promowanie zachowań zgodnych z normami określonymi przez Statut Szkoły, integracja klas w dążeniu do wspólnego celu, rozwijanie osobowości, talentów i zainteresowań uczniów, budowanie poczucia odpowiedzialności jednostkowej i grupowej uczniów. (Szczegółowy regulamin znajduje się w dokumentacji Samorządu Uczniowskiego i u wychowawców klas IV - VIII

Jeżeli nasza innowacja zadziała, to planujemy w kolejnym roku szkolnym włączyć się w projekt CEO  - SZKOŁA DEMOKARACJI. 

Przewidywane efekty:

  • Młodzież będzie współpracować w grupie, zrozumie pojęcie odpowiedzialność za siebie i innych, nauczy się dobrze planować i organizować pracę zespołową;
  • Uczniowie będą rozwijać umiejętności TiK;
  • Nastąpi wzrost aktywności uczniów na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;
  • Powstanie fotokronika szkoły;
  • Nastąpi podniesienie jakości pracy szkoły. 

Sposób ewaluacji:

  • Obserwacja zachowań i aktywności uczniów
  • Ankieta ewaluacyjna – czerwiec 

     Harmonogram działań  w załączniku

Autorzy:

Barbara Waszuk        ..................................

Natasza Łaczny          ..................................

Maria Szczepaniak    ..................................

Jerzy Waszuk             ..................................