Karta innowacji pedagogicznej
- Tytuł innowacji: POZYTYWNIE ZAKRĘCENI – Samorząd Uczniowski w klasach IV - VIII
- Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Natasza Łączny, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk, Jerzy Waszuk
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji:
Uczniowie: cała społeczność szkolna, której działania koordynują liderzy Samorządu Uczniowskiego
Nauczyciele: dyrekcja, wychowawcy, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Rada Rodziców
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: ok. 200 uczniów klas IV - VIII SP
- Termin realizacji innowacji: 09.2019 – 20.06.2020
- Rodzaj innowacji: Innowacja mieszana: organizacyjno - metodyczna
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
- Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- tak
- nie
- nie dotyczy
Opis zasad innowacji:
Cele:
- Budowanie świadomości i współodpowiedzialności za szkołę.
- Pobudzanie aktywności całych zespołów klasowych, integracja środowiska szkolnego i lokalnego.
- Pogłębienie szacunku dla innych uczniów.
- Uzmysłowienie roli pamięci zbiorowej, przypominanie historii i tradycji Polaków.
- Integracja społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizację pracy w grupach, uczenie się przez współdziałanie, kształtowanie kompetencji miękkich (umiejętność współpracy w grupach).
- Przygotowanie uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w zakresie doboru przyjaciół, spędzania czasu wolnego i własnego rozwoju.
Odbiorcy:
- Uczniowie klas IV - VIII SP
- Społeczność lokalna
Metody pracy:
- Metoda projekt
- Metoda warsztatowa
- Podejście komunikacyjne
- Metoda oparta na przeżywaniu emocji
- Metody aktywizujące
Formy pracy:
- Praca w grupach
- Spotkania
- Imprezy szkolne i środowiskowe
- Warsztaty
Sposób realizacji:
Głównym założeniem niniejszej innowacji jest zwiększenie udziału uczniów i uczennic w życiu szkoły i środowiska oraz wzmocnienie samorządności uczniowskiej! Zamierzamy to osiągnąć poprzez zmianę organizacji działania Samorządu Uczniowskiego i przeniesienie ciężaru organizacji imprez szkolnych z nauczyciela - opiekuna, na wybrane zespoły.
W celu podniesienia umiejętności społeczno – komunikacyjnych uczestników innowacji, otwierać będziemy przestrzeń do rozwijania poczucia pewności siebie poprzez zróżnicowane zadania, mające na celu naukę umiejętności współpracy i budowania teamu, a także poprzez warsztaty, odgrywanie ról, prezentacje, rozmowy motywacyjne oraz symulacje dyskusji publicznych. To pozwoli uczniom kształtować cechy liderów, które są niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszym świecie.
Dodatkowo, aby podnieść sprawności intelektualne i kreatywność uczestników, innowacja obejmuje różnorodne warsztaty i zadania z zakresu rozwiązywania problemów, zarządzania grupą, kreatywności, zarządzania projektami, debat, stereotypów, porównań tematycznych i wielu innych. Oczekiwanym efektem po zakończeniu działań jest zdolność uczestników do krytycznego myślenia, otwartość, przedsiębiorczość pozwalająca na analizę pozyskanych informacji i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Na początku września zostanie przeprowadzone zebranie organizacyjne na, które zaproszeni będą uczniowie zainteresowani pracą na rzecz szkoły, środowiska lokalnego, drugiego człowieka. W trakcie zebrania poprzez zajęcia warsztatowe przybliżona zostanie uczniom rola Samorządu Uczniowskiego (całej społeczności szkolnej) i zarządu. Uczniowie przeanalizują cechy dobrego przewodniczącego, rolę zarządu, przeanalizują działania, którymi chcieliby się zająć w bieżącym roku szkolnym. Efektem pierwszego spotkania będzie zarys planu pracy oraz powstanie zespołów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań.
Kampania wyborcza przeprowadzona zostanie w szkole w odmienny sposób niż bywało to w latach poprzednich w szkole podstawowej. Na korytarzu pojawią się nie tylko plakaty i każdy z kandydatów będzie miał czas na promocję własnej osoby. Podczas godzin wychowawczych odbędzie się apel, na którym kandydaci będą musieli przekonać do siebie społeczność szkolną, a po apelu wszyscy uczniowie zostaną zaproszeni do oddania głosów na specjalnie do tego przygotowanych kartach wyborczych.
Powołany zarząd przeanalizuje ponownie plan pracy, dokona poprawek zgodnych z programami wyborczymi i przedstawi podpisany plan dyrekcji szkoły. Zadaniem przewodniczącego będzie koordynowanie pracy zespołów wykonawczych, pilnowanie terminowości i jakości wykonania zadań, których podjęły się zespoły.
Samorząd Uczniowski będzie realizował projekty, których celem jest motywacja tak indywidualna jak i całych zespołów klasowych do aktywizowania się na forum klasy, szkoły, środowiska lokalnego, do dostrzegania piękna tuż za rogiem, do wiary we własne możliwości i bycia lepszym.:
- „Ośmiu Wspaniałych” – To konkurs, którego celem jest wyłonienie szkolnych liderów na podstawie obserwacji ich różnorodnej aktywności na terenie klasy, szkoły i środowiska lokalnego. Konkurs ma charakter ogólnopolski, a jego regulamin dostępny jest na stronie: http://swiatnatak.pl/regulamin-konkursu-8-wspanialych-edycja-2019/
- „Oskarowa Młodzież” - Utalentowany uczeń musi zostać dostrzeżony i doceniony przez nauczycieli, rodziców, kolegów. Doceniając, budujemy poczucie jego wartości i wyzwalamy w nim twórczą energię. Obowiązkiem szkoły jest eksponowanie osiągnięć i sukcesów młodzieży oraz tworzenie pozytywnych wzorców do naśladowania dla pozostałych uczniów. Nagrody przyznawane w tym konkursie są wyrazem uznania dla talentów i uzdolnień młodzieży naszej szkoły. Głównymi celami konkursu jest: wyłonienie i wyróżnienie uczniów o różnych zainteresowaniach, rozbudzenie w uczniach pasji i odwagi w szlifowaniu swoich talentów, promowanie wartości edukacji.
- „Najlepsza Klasa” – Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do systematycznej i efektywnej nauki, mobilizacja do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz do współodpowiedzialności za jej funkcjonowanie, promowanie zachowań zgodnych z normami określonymi przez Statut Szkoły, integracja klas w dążeniu do wspólnego celu, rozwijanie osobowości, talentów i zainteresowań uczniów, budowanie poczucia odpowiedzialności jednostkowej i grupowej uczniów. (Szczegółowy regulamin znajduje się w dokumentacji Samorządu Uczniowskiego i u wychowawców klas IV - VIII)
Jeżeli nasza innowacja zadziała, to planujemy w kolejnym roku szkolnym włączyć się w projekt CEO - SZKOŁA DEMOKARACJI.
Przewidywane efekty:
- Młodzież będzie współpracować w grupie, zrozumie pojęcie odpowiedzialność za siebie i innych, nauczy się dobrze planować i organizować pracę zespołową;
- Uczniowie będą rozwijać umiejętności TiK;
- Nastąpi wzrost aktywności uczniów na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;
- Powstanie fotokronika szkoły;
- Nastąpi podniesienie jakości pracy szkoły.
Sposób ewaluacji:
- Obserwacja zachowań i aktywności uczniów
- Ankieta ewaluacyjna – czerwiec
Harmonogram działań w załączniku
Autorzy:
Barbara Waszuk ..................................
Natasza Łaczny ..................................
Maria Szczepaniak ..................................
Jerzy Waszuk ..................................