Drukuj

Karta innowacji pedagogicznej 

Uczniowie: cała społeczność szkolna, której działania koordynują liderzy Samorządu Uczniowskiego

Nauczyciele: dyrekcja, wychowawcy, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego

Rada Rodziców

Opis zasad innowacji: 

Cele:

Odbiorcy:

Metody pracy:

Formy pracy:

Sposób realizacji:

Głównym założeniem niniejszej innowacji jest zwiększenie udziału uczniów i uczennic w życiu szkoły i środowiska oraz wzmocnienie samorządności uczniowskiej! Zamierzamy to osiągnąć poprzez zmianę organizacji działania Samorządu Uczniowskiego i przeniesienie ciężaru organizacji imprez szkolnych z nauczyciela - opiekuna, na wybrane zespoły.

W celu podniesienia umiejętności społeczno – komunikacyjnych uczestników innowacji, otwierać będziemy przestrzeń do rozwijania poczucia pewności siebie poprzez zróżnicowane zadania, mające na celu naukę umiejętności współpracy i budowania teamu, a także poprzez warsztaty, odgrywanie ról, prezentacje, rozmowy motywacyjne oraz symulacje dyskusji publicznych. To pozwoli uczniom kształtować cechy liderów, które są niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszym świecie.

Dodatkowo, aby podnieść sprawności intelektualne i kreatywność uczestników, innowacja obejmuje różnorodne warsztaty i zadania z zakresu rozwiązywania problemów, zarządzania grupą, kreatywności, zarządzania projektami, debat, stereotypów, porównań tematycznych i wielu innych. Oczekiwanym efektem po zakończeniu działań jest zdolność uczestników do krytycznego myślenia, otwartość, przedsiębiorczość pozwalająca na analizę pozyskanych informacji i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Na początku września zostanie przeprowadzone zebranie organizacyjne na, które zaproszeni będą uczniowie zainteresowani pracą na rzecz szkoły, środowiska lokalnego, drugiego człowieka. W trakcie zebrania poprzez zajęcia warsztatowe  przybliżona zostanie uczniom rola Samorządu Uczniowskiego (całej społeczności szkolnej) i zarządu. Uczniowie przeanalizują cechy dobrego przewodniczącego, rolę zarządu, przeanalizują działania, którymi chcieliby się zająć w bieżącym roku szkolnym. Efektem pierwszego spotkania będzie zarys planu pracy oraz powstanie zespołów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań.

Kampania wyborcza przeprowadzona zostanie w szkole w odmienny sposób niż bywało to w latach poprzednich w szkole podstawowej. Na korytarzu pojawią się nie tylko plakaty i każdy z kandydatów będzie miał czas na promocję własnej osoby. Podczas godzin wychowawczych odbędzie się apel, na którym kandydaci będą musieli przekonać do siebie społeczność szkolną, a po apelu wszyscy uczniowie zostaną zaproszeni do oddania głosów na specjalnie do tego przygotowanych kartach wyborczych.

Powołany zarząd przeanalizuje ponownie plan pracy, dokona poprawek zgodnych z programami wyborczymi i przedstawi podpisany plan dyrekcji szkoły. Zadaniem przewodniczącego będzie koordynowanie pracy zespołów wykonawczych, pilnowanie terminowości i jakości wykonania zadań, których podjęły się zespoły.

Samorząd Uczniowski będzie realizował projekty, których celem jest motywacja tak indywidualna jak i całych zespołów klasowych do aktywizowania się na forum klasy, szkoły, środowiska lokalnego, do dostrzegania piękna tuż za rogiem, do wiary we własne możliwości i bycia lepszym.:

Jeżeli nasza innowacja zadziała, to planujemy w kolejnym roku szkolnym włączyć się w projekt CEO  - SZKOŁA DEMOKARACJI. 

Przewidywane efekty:

Sposób ewaluacji:

     Harmonogram działań  w załączniku

Autorzy:

Barbara Waszuk        ..................................

Natasza Łaczny          ..................................

Maria Szczepaniak    ..................................

Jerzy Waszuk             ..................................