Drukuj

   W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie klas IV b oraz IV c Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach  biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym.

   Kolejnym zadaniem, które wykonali, jest „Kodeks dobrego zachowania” (MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ), czyli ustalenie zasad panujących w grupie / klasie w formie pisemnej i ich konsekwentne przestrzeganie.

   Dzieci na lekcjach języka polskiego oraz zajęciach koła humanistycznego bogaciły słownictwo i pogłębiały wiedzę dotyczącą prawodawstwa, prawa zwyczajowego oraz pisanego. Poznawały funkcjonowanie kodeksów w historii świata, Europy i Polski, aby następnie zredagować swój kodeks.

 KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA 

Szkole Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach

  1. Okazuję szacunek innym osobom (dorosłym i dzieciom). Szanuję także siebie.
  2. Zawsze kulturalnie się wypowiadam. Nie używam słów uznawanych za obraźliwe lub wulgarne.
  3. Zachowuję się asertywnie. Potrafię powiedzieć NIE w taki sposób, żeby respektować swoje przekonania, jednocześnie nie obrażając lub krzywdząc innych.
  4. Konflikty rozwiązuję w pokojowy sposób, np. rozmawiając, negocjując, wyjaśniając, ewentualnie przepraszając osobę poszkodowaną.
  5. Gdy spotykam dyrekcję, nauczycieli lub innych pracowników szkoły, mówię ,, Dzień dobry".
  6. Podczas lekcji w klasie nie rozmawiam z innymi, nie ściągam i nie podpowiadam.
  7. W trakcie przerw międzylekcyjnych nie gram na telefonie i nie biegam na korytarzu.
  8. Gdy uczestniczę w zdalnych lekcjach, skupiam się wyłącznie na lekcji i biorę w niej aktywny udział. Szanuję czas nauczyciela, innych uczniów i swój własny.
  9. W stosunku do młodszych koleżanek/ kolegów jestem wyrozumiała/wyrozumiały, nie wyśmiewam się z nich.
  10. W czasie szkolnych uroczystości noszę stosowny do okoliczności, elegancki strój, uczestniczę w wydarzeniach, nie jestem rozkojarzony/rozkojarzona.
  11. Kiedy reprezentuję swoją szkołę na zewnątrz, jestem poważna/poważny, pamiętam o tym, żeby zachowywać się z godnością.
  12. W stołówce szkolnej jem kulturalnie, nie potrącam innych uczniów, nie hałasuję i nie rozmawiam z pełną buzią.
  13. Przebywając w szatni, zachowuję się kulturalnie, nie krzyczę i nie przepycham się.
  14. Korzystając z wyposażenia sal lekcyjnych lub pomocy dydaktycznych, podręczników pamiętam o tym, żeby szanować powierzone mi przedmioty i podręczniki, ponieważ powinny służyć całej społeczności szkolnej przez wiele lat.
  15. Pamiętam o tym, aby opuszczając salę lekcyjną, posprzątać swoje rzeczy i nie zostawiać śmieci.
  16. W szkolnej bibliotece i czytelni zachowuję się cicho, żeby nie przeszkadzać innym w korzystaniu z księgozbioru.
  17. Świetlica szkolna jest dla mnie miejscem, w którym trzeba stosować się do zasad, które tam obowiązują.
  18. Rozmawiając o mojej szkole z osobami z zewnątrz, zawsze podkreślam pozytywne aspekty jej funkcjonowania.

            Podczas zajęć, przerw śródlekcyjnych, uroczystości szkolnych oraz reprezentując swoją szkołę na zewnątrz, uczniowie starają się przestrzegać reguł zapisanych przez nich w kodeksie. Wzajemnie sobie przypominają o tym, że należy szanować prawo.

A. Skrzypczyk