Karta innowacji pedagogicznej
- Tytuł innowacji: SZKOLNE KOŁO TURYSTYKI – ZDOBYWCY MARZEŃ
- Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Natasza Łączny, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk, Jerzy Waszuk
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji:
Nauczyciele: Natasza Łączny, Maria Szczepaniak, Barbara Waszuk, Jerzy Waszuk, Monika Maćkiewicz, Gabriela Blarowska, Małgorzata Gas - Wlazło, Michał Miszczyk
Samorząd uczniowski: Samorząd Uczniowski klas starszych
Rada Rodziców:
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: około 200 uczniów
- Termin realizacji innowacji: 09.2016 – 20.06.2017 – innowacja skierowana była do uczniów klas VI oraz I-III gimnazjum i LO, od 2017 roku objęła swoim działaniem wszystkich uczniów ZSO
- Rodzaj innowacji: Innowacja mieszana: organizacyjno-metodyczna
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
- Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- tak – innowacja jest dotowana ze środków pozyskiwanych w formie dotacji gminnej na podstawie składanych projektów w Urzędzie Gminy.
- nie
- nie dotyczy
- Opis zasad innowacji:
Cele:
- Realizacja najskrytszych marzeń związanych z poznaniem otaczającego nas świata i siebie;
- Poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu: historii, historii kultury i sztuki, przyrody oraz organizacji turystyki i rekreacji;
- Integracja społeczności lokalnej poprzez aktywne spędzanie wolnego czasu.
- Zaszczepienie postaw właściwego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.
- Inspirowanie uczniów i rodziców do kształtowania postaw prospołecznych.
- Przygotowanie uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w zakresie doboru przyjaciół, spędzania czasu wolnego i własnego rozwoju.
Odbiorcy:
- Uczniowie klas I-VIII SP i 3 gimnazjum oraz absolwenci, rodzice i przyjaciele szkoły – uczniowie ze szkół z terenu gminy (Niedźwiedź, Smroków, Prandocin)
Metody:
- Metody oglądowe: obserwacja bezpośrednia (wycieczki), obserwacja pośrednia (albumy, internet, plansze, filmy).
- Metody podające: pogadanki, prelekcje, instrukcje.
- Metody praktyczne: wywiady, posługiwanie się mapą, planem miasta.
- Metody poszukujące
Formy pracy:
- Wycieczki
- Zajęcia terenowe
- Spotkania z ciekawymi ludźmi
- Warsztaty
Przewidywane efekty:
- Uczniowie:
- tworzą grupę szkolnych liderów turystyki i rekreacji;
- posiadają nawyk aktywnego spędzania wolnego czasu;
- pozytywnie postrzegają własny region;
- posiadają takie umiejętności jak: współpraca, odpowiedzialność za siebie i innych, organizacja pracy;
- redagują gazetkę szkolną „Włóczykij”
- tworzą strona www gdzie obok informacji dotyczących działania koła, będą zamieszczane propozycje wyjazdów weekendowych po najbliższej okolicy oraz materiały promujące nasz region.
- we właściwy sposób wyrażają swoje emocje,
- nie aprobują zachowań niepożądanych u swoich kolegów,
- dostrzegają problem i potrafią zwrócić się o pomoc by go rozwiązać,
- angażują się w niesienie pomocy innym.
- Nastąpi
- wzrost aktywności uczniów i rodziców poprzez organizację imprez szkolnych i środowiskowych związanych z działalnością pro-zdrowotną, pro - ekologiczną, turystyczno - rekreacyjną,
- podniesienie jakości pracy szkoły,
- wzbogacenie oferty zajęć pozalekcyjnych.
Sposób ewaluacji:
- Obserwacja zachowań i aktywności uczniów.
- Ankieta ewaluacyjna na koniec roku.
- Podsumowanie aktywności całorocznej poprzez konkursy („Najaktywniejszy turysta”, „Najciekawsza wycieczka szkolna”, „Jestem sobie wędrowniczek”).