I. TYTUŁ INNOWACJI

„Szlifowanie diamentów czyli międzyprzedmiotowe łamanie głowy”

Link do padletu - kliknij

 

II. DANE O INNOWACJI

Autor innowacji: Katarzyna Lupa, Natasza Łączny

Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach

Czas realizacji: Rok szkolny 2020/2021

Typ innowacji: metodyczna

Zasięg innowacji: uczniowie klas IV –VIII, przedmioty: biologia, geografia, przyroda, matematyka

III. KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH

W dzisiejszej szkole uczniom i rodzicom nauka nieodzownie kojarzy się nie ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności ale przede wszystkim ze zdobywaniem ocen. Ocena przesłania cel nadrzędny nauki. Brak oceny za wykonane zadanie demotywuje uczniów do pracy. Uczniowie uczą się dla ocen! Innowacja ma na celu odczarowanie tej sytuacji. Chcemy pokazać uczniom, że ocena nie determinuje ich jako osoby i nie mówi o tym, co potrafią. Chcemy, aby uczniowie zrozumieli, że uczą się dla siebie, potrafili określić co potrafią, co jeszcze powinni dopracować i do jakiego celu dążą. Taka forma motywowania sprawia również, że uczniowie biorą odpowiedzialność za swój rozwój, a także buduje w dziecku pozytywne nastawienia do szkoły i nauki oraz wspiera samodzielności i ciekawości świata.

IV. CELE INNOWACJI

Uczniowie:

  • samodzielnie angażują się we własną edukację,
  • rozumieją, że nie uczą się dla ocen lecz dla własnego rozwoju,
  • decydują, jakie wyniki chcą osiągnąć,
  • wyznaczają sobie cele i dążą do ich realizacji,
  • rozwijają własne zainteresowania i kreatywne myślenie
  • poszerzają umiejętności gospodarowania własnym czasem, organizacji warsztatu pracy oraz TIK

    V. METODY PRACY

By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody pracy oparte na aktywności uczniów i ich działaniu:

  • Mapa myśli 5 – 20 diamentów
  • Sketchnoting 10 – 30 diamentów
  • Kartka do swojego dziennika/ pamiętnika 10 – 30 diamentów
  • Lapbook 40 – 50 diamentów
  • Recenzja 10 – 40 diamentów
  • Gra planszowa lub karciana 40 – 50 diamentów
  • Leporello 20 – 40 diamentów
  • E-portfolio 20 – 40 diamentów
  • Doświadczenia 30 – 40 diamentów
  • Komiksy 30 – 50 diamentów
  • Gazetka naścienna 20 – 40 diamentów
  • Ulotka 20 – 50 diamentów
  • Krzyżówka 20 – 40 diamentów
  • Model 30 – 50 diamentów
  • Formy multimedialne (film, prezentacja, inne) 20 – 50 diamentów

VI. FORMY PRACY

  • Indywidualna,
  • Praca w grupach

VII. PLANOWANE DZIAŁANIA

Uczniowie samodzielnie lub w dwu - trzyosobowych grupach, wybraną przez siebie metodą, przygotowują na lekcje wybrane zagadnienia, które są włączane do lekcji jako jeden z modułów (element odwróconej lekcji), lub są one podsumowaniem jakiegoś działu/ cyklu tematycznego. Za przygotowane prace nie otrzymują ocen lecz zdobywają diamenty, które wymieniają na wybrane przez siebie bonusy.

 

Uzyskane DIAMENTY uczeń może wymienić na:

a) Ocenę

- ocena celująca – 60

- ocena + bardzo dobry – 55

- ocena bardzo dobra – 50

- ocena + dobry –45

- ocena dobra – 40

- ocena + dostateczny – 35

- ocena dostateczna – 30

- ocena + dopuszczający – 25

- ocena dopuszczająca – 20

b) Zgodę na pisanie sprawdzianu:

- z zeszytem – 40

- z podręcznikiem – 50

c) Zwolnienie:

- z pisania sprawdzianu – 60

- z pisania kartkówki – 50

- z odpytywania – 50

- z pisania jednego wybranego zadania na sprawdzianie lub kartkówce – 20

d) Zgłoszenie:

- dodatkowego „nieprzygotowania” do zajęć – 40

 

VIII. PLANOWANE EFEKTY

  • uświadomienie uczniom celu uczenia się
  • zwiększenie uczniowskiego zainteresowania procesem uczenia się

 

IX. SPOSÓB EWALUACJI

Ewaluacji podlegać będą:

  • obserwacja uczniów pod kątem stopnia zaangażowania się w proces uczenia
  • skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
  • stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.