-
TYTUŁ INNOWACJI
EKO-SAMORZĄD – EKO-SZKOŁA
II. DANE O INNOWACJI
Autor innowacji: Natasza Łączny, Barbara Waszuk
Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
Czas realizacji: Rok szkolny 2020/2021
Typ innowacji: Dydaktyczno-wychowawcza (ekologiczna)
Zasięg innowacji: Środowisko szkolne i lokalne (Gmina Słomniki)
III. SPOSÓB REALIZACJI
Wprowadzenie innowacji przewiduje aktywizujące metody i formy pracy, zmierzające do poprawy świadomości ekologicznej wśród młodych ludzi i środowiska lokalnego.
Innowacja będzie realizowana poprzez:
-
akcje ekologiczne,
-
wydarzenie o tematyce ekologicznej (np. Dzień Ziemi),
-
konkurs z zakresu ekologii lub ochrony środowiska,
-
lekcję w terenie,
-
warsztaty,
-
wystawy,
-
ulotki,
-
gazetkę ścienną,
-
edukacyjny film z zakresu ekologii lub ochrony środowiska.
IV. KRÓTKI OPIS NOWATORSKICH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH
Innowacja jest wynikiem ubiegłorocznych działań Samorządu Uczniowskiego, kiedy to uczniowie wzięli w swoje ręce organizację i prowadzenie akcji samorządowych. W roku bieżącym zaproponowali zajęcie się problemami ekologii i ochrony środowiska na terenie szkoły i gminy. Członkowie Samorządu postanowili zdobyć certyfikat EKO-SZKOŁA 2021.
Doświadczenia i umiejętności, które uczeń zdobędzie podczas zajęć przyczynią się do:
-
wzrostu świadomości ekologicznej wśród uczniów i środowiska lokalnego
-
poszerzenia wiedzy uczniów o tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska.
-
podniesienia umiejętności z zakresu przedsiębiorczości i TIK.
V. CELE INNOWACJI
Cele:
-
Nadanie problemowi degradacji środowiska właściwej rangi w odbiorze społecznym oraz wywołanie dyskusji na temat jej skutków dla przyszłych pokoleń;
-
Poszerzanie wiedzy uczniów o tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji degradacji środowiska dla życia i zdrowia organizmów, które w nim występują;
-
Pobudzanie uczniów do aktywnego działania na rzecz środowiska, dzięki udziałowi w akcjach, imprezach i innych działaniach proekologicznych, co daje im poczucie posiadania osobistego wpływu na zmiany w stanie środowiska;
-
Kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata, aby poprzez zmiany własnych nawyków, przeciwdziałać degradacji środowiska w środowisku lokalnym, kraju, a także i na świecie;
-
Uzyskanie certyfikatu EKO-SZKOŁA 2021.
VI. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW I SPODZIEWANE EFEKTY
By w jak najlepszym stopniu zapewnić realizację celów innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Przykładowe metody i techniki pracy:
-
Warsztaty
-
Praca w grupach
-
TIK
-
Metody aktywizujące
VII. SPOSÓB EWALUACJI
Podczas realizacji innowacji na bieżąco prowadzona będzie obserwacja działań.
Ewaluacji podlegać będą:
-
stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
-
skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów,
-
stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Narzędzia służące do ewaluacji:
-
rozmowy z uczniami,
-
obserwacja pracy i zaangażowania uczniów,
-
analiza efektów pracy uczniów.
VIII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
LP |
Działania |
Zagadnienia |
Termin realizacji |
1 |
Spotkania zespołu |
Stworzenie innowacji wraz z harmonogramem działań. Spotkania robocze. Podsumowanie działań. |
wrzesień - czerwiec |
2 |
Akcje ekologiczne |
Sadzenie krzewów: Pozyskanie darczyńców Obsadzenie terenu szkoły Dzień Ziemi Wigilia bez plastiku |
październik - maj |
3 |
Konkurs |
Plakaty o tematyce: Segregacja odpadów Walka ze smogiem |
październik - maj |
4 |
Wystawa |
Wystawy prac zrobionych w trakcie realizacji innowacji |
październik - maj |
5 |
Gazetka ścienna |
Segregacja śmieci i czas rozkładu odpadów, życie pszczół, Dzień Ziemi |
październik - maj |
6 |
Ulotka proekologiczna |
Gospodarka odpadami Zmiany klimatu |
styczeń |
7 |
Warsztaty |
Jak zrobić torbę ekologiczną Drugie życie przedmiotu - upcycling Życie pszczół Jak zrobić budki lęgowe |
październik - maj |
8 |
Film edukacyjny |
Ekologia w naszej gminie |
styczeń - kwiecień |
9 |
Wycieczka |
Poznajemy rodzime gatunki drzew |
maj |
10 |
Promocja ekologii |
Współpraca z: - gminnymi ekodoradcami (Słomniki w Dobrej Atmosferze) - Stowarzyszeniem Pszczelarzy w Słomnikach Promocja działań na FB i www…. |
październik - czerwiec |
Innowacja skierowana jest do uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach. Koordynacją działań zajmować się będą członkowie Samorządu Uczniowskiego wraz z opiekunami. Do współpracy zaproszeni zostali nauczyciele plastyki i techniki.