W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie klas IV b oraz IV c Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym.
Kolejnym zadaniem, które wykonali, jest „Kodeks dobrego zachowania” (MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ), czyli ustalenie zasad panujących w grupie / klasie w formie pisemnej i ich konsekwentne przestrzeganie.
Dzieci na lekcjach języka polskiego oraz zajęciach koła humanistycznego bogaciły słownictwo i pogłębiały wiedzę dotyczącą prawodawstwa, prawa zwyczajowego oraz pisanego. Poznawały funkcjonowanie kodeksów w historii świata, Europy i Polski, aby następnie zredagować swój kodeks.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
- Okazuję szacunek innym osobom (dorosłym i dzieciom). Szanuję także siebie.
- Zawsze kulturalnie się wypowiadam. Nie używam słów uznawanych za obraźliwe lub wulgarne.
- Zachowuję się asertywnie. Potrafię powiedzieć NIE w taki sposób, żeby respektować swoje przekonania, jednocześnie nie obrażając lub krzywdząc innych.
- Konflikty rozwiązuję w pokojowy sposób, np. rozmawiając, negocjując, wyjaśniając, ewentualnie przepraszając osobę poszkodowaną.
- Gdy spotykam dyrekcję, nauczycieli lub innych pracowników szkoły, mówię ,, Dzień dobry".
- Podczas lekcji w klasie nie rozmawiam z innymi, nie ściągam i nie podpowiadam.
- W trakcie przerw międzylekcyjnych nie gram na telefonie i nie biegam na korytarzu.
- Gdy uczestniczę w zdalnych lekcjach, skupiam się wyłącznie na lekcji i biorę w niej aktywny udział. Szanuję czas nauczyciela, innych uczniów i swój własny.
- W stosunku do młodszych koleżanek/ kolegów jestem wyrozumiała/wyrozumiały, nie wyśmiewam się z nich.
- W czasie szkolnych uroczystości noszę stosowny do okoliczności, elegancki strój, uczestniczę w wydarzeniach, nie jestem rozkojarzony/rozkojarzona.
- Kiedy reprezentuję swoją szkołę na zewnątrz, jestem poważna/poważny, pamiętam o tym, żeby zachowywać się z godnością.
- W stołówce szkolnej jem kulturalnie, nie potrącam innych uczniów, nie hałasuję i nie rozmawiam z pełną buzią.
- Przebywając w szatni, zachowuję się kulturalnie, nie krzyczę i nie przepycham się.
- Korzystając z wyposażenia sal lekcyjnych lub pomocy dydaktycznych, podręczników pamiętam o tym, żeby szanować powierzone mi przedmioty i podręczniki, ponieważ powinny służyć całej społeczności szkolnej przez wiele lat.
- Pamiętam o tym, aby opuszczając salę lekcyjną, posprzątać swoje rzeczy i nie zostawiać śmieci.
- W szkolnej bibliotece i czytelni zachowuję się cicho, żeby nie przeszkadzać innym w korzystaniu z księgozbioru.
- Świetlica szkolna jest dla mnie miejscem, w którym trzeba stosować się do zasad, które tam obowiązują.
- Rozmawiając o mojej szkole z osobami z zewnątrz, zawsze podkreślam pozytywne aspekty jej funkcjonowania.
Podczas zajęć, przerw śródlekcyjnych, uroczystości szkolnych oraz reprezentując swoją szkołę na zewnątrz, uczniowie starają się przestrzegać reguł zapisanych przez nich w kodeksie. Wzajemnie sobie przypominają o tym, że należy szanować prawo.
A. Skrzypczyk